Чомусь проведення фестивалю «Бандерштат» у Луцьку викликає не в усіх позитивні емоції. Дехто з лучан скаржиться на шум, який не дає спати, хтось – на те, що молодь там не зовсім правильно проводить свій вільний час. Більш ніж впевнена, що говорять так лише ті, хто насправді його не відвідував, а тим більше не був на інших українських фестах. Бо в порівнянні з ними «Бандер» виглядає, як просто суперінтелігентна та мегатвереза молодіжна тусовка.
Де ще вночі молодь просто грає в ігри чи після концерту співає гімн? Я, зважаючи, хоч і на не такий великий, але все ж фестивальний досвід, такого не бачила. Насправді заборона алкоголю на фесті – прекрасний фільтр для його любителів. Можливо хтось і умудряється десь трохи «дьорнути», але це абсолютний виняток, бо насправді на «Бандерштаті» з цим все строго. Тож ті, хто любить «подвіжнячити», сюди просто не поїхали. Дехто з моїх знайомих так і казав: «Мені на ньому немає чого робити».
Серед інших плюсів фесту, навіть одним із найбільших, я вважаю його музичну складову. Якісна українська музика лунала не лише з Головної сцени, до якої була прикута увага більшості фотографів та ЗМІ, а й з Тихої, яка починала свою роботу після півночі. Тут виступали переважно молоді, малознайомі українській публіці колективи та виконавці. До кінця виступів «доживало» не так багато слухачів, та особисто для мене саме деякі з цих колективів стали справжніми знахідками української музики.
Узагалі різноманітні фестивалі, «Бандерштат» в тому числі, - це прекрасна можливість не лише послухати добре знані, а й відкрити для себе неформатних (хоча останнім часом ця межа, слава Богу, все більше розмивається), але дуже цікавих та неординарних українських виконавців. Їх не почуєш на М1, у маршрутках чи кафе, але вони показують іншу сторону сучасної української культури і доволі позитивну динаміку її розвитку. Таким музичним відкриттям, для прикладу, не так давно стали «Один і каное», «Vivienne Mort», «The Erised» та ще добрий десяток колективів.
Що ж до «Бандерштату», для себе виокремила декілька гуртів, які на Тихій сцені сподобалися найбільше. Правда, тоді їх довелося слухати, змагаючись із сном і холодом, проте вже після фестивалю вдалося «розпробувати», і зараз вони – на постійному реплеї. Не претендую на звання музичного критика, проте вирішила поділитися цією музикою із широким загалом. Можливо комусь уже давно полюбилися ці композиції, а для когось, може, вони теж стануть хорошим відкриттям. Інформації про ці колективи в мережі інтернет не так вже й багато, тож в більшості випадків у нагоді стала «Вікіпедія».
НастяЗникає
Гурт, що грає у жанрі український соул. Починався як сольний проект вокалістки, гітаристки та авторки пісень Анастасії Осипенко. В грудні 2014 року світ побачила електронна платівка «Дієслова наказового способу».
Навесні 2015 гурт поповнився трьома новими учасниками, влітку оновлений склад «НастяЗникає» можна було почути в програмі Comma Club #2 (спільний проект Громадського та інтернет-видання Comma), на фестивалях Країна Мрій, Файне Місто, Jazz Koktebel.
Музиканти зізнаються, поки що їх цікавить просто творчість та особливого фінансового фітбеку зараз не мають. Проте вірять, що у майбутньому музика в інтернеті купуватиметься активніше і всі перестануть завантажувати музику з «ВКонтакте».
А їх виступ на «Бандерштаті» був дуже затишним, душевним та навіть «домашнім».
ПНД
Цей київський гурт був створений у 2009 році. Це спільний акустичний проект учасників гурту ТОЛ — вокаліста Василя «Прозорова» Переверзєва і бас-гітариста Дмитра «Джимбо» Дзюби, який разом з Антоном Семикопенком також грав у гуртах Аура і Галяк.
Як стверджує "Вікіпедія", абревіатура «ПНД» розшифровується як «психоневрологічний диспансер», іноді назву ПНД розшифровували за буквами імен учасників — Прозоров, АНтон, Джимбо, а згодом П&Д — Прозоров і Джимбо.
Зараз ПНД дещо видозмінився та ця абревіатура розширилася до «Пісні Наших Днів». А як вказують самі музиканти у своїй офіційній спільноті в соцмережах, на цей час в складі команди та творчості відбуваються значні зміни.
ZAPASKA
Музичний дует із Кам’янця-Подільського, що виконує альтернативну поп-музику, інді-поп.
Його заснували в 2009-му році Павло Нечитайло, фронтмену рок-гурту «Пропала Грамота», та Яна Шпачинська, вокалістка й очільниця гурту «ЧЕЧЕ». Вони створюють музику за допомогою традиційних (гітара, гармоніки, труба, міні-баян, калімба) та електронних інструментів.
З 2010 Zapaska активно грає в Україні та Європі. В історії групи кілька повноцінних турів Польщею, Чеською республікою, Словаччиною, а також виступи в Німеччині, Люксембургу, Румунії, Угорщині, Білорусі, Росії, Естонії, Латвії, Швеція. Восени 2011 Zapaska спільно з зірками словацької інді сцени Longital мали тур Чехією та Словаччиною. А у листопаді-грудні 2012 гурт зробив великий тур Україною, Молдовою та Білоруссю – більше 25-ти концертів разом із чеським гуртом Kuzmich Orchestra.
Zapaska постійно експериментує з власною музикою, щоразу збагачуючи її звуковий простір. Гурт створює насичені музичні композиції, прості і експериментальні водночас.
На початку квітня цього року з'явилася свіжа платівка під назвою «Pomalu». Вона містить десять композицій, які можна прослухати ТУТ.
Дует активно концертує по клубах та фестивалях України і зарубіжжя.
ГАПОЧКА
Український інді-гурт ГАПОЧКА з'явився у 2008 році, коли вокалістка гурту Катя Гапочка, приїхавши з Хмельницького навчатись до київської консерваторії, вирішила зібрати свій гурт.
«Її голос увійшов в десятку голосів нової української музики (theinsider.ua). Її міні-альбом «Eleсtroacoustic» став одним із 14 кращих українських альбомів минулого року (liroom.com.ua) і одним із 8 альбомів молодих українських гуртів, «які вас здивують» (themap.com.ua). Принципова зміна у звучанні – помітний перехід з формату альтернативного поп-року в ніжне електроакустичне інді і визнання нової музики Каті та її гурту ГАПОЧКА в незалежних музичних ТОПах підказав, що ми всього в одному кроці до надзвичайного. У 2015 році відбулась вдала прем’єра нової ГАПОЧКИ – інді-електронного гурту з повноформатним лонгплеєм «Лови мої слова», одним з унікальних облич нової ери української музики», - саме так описують гурт в офіційній спільноті у соцмережах.
Зараз ГАПОЧКА — гурт, який пізнав атмосферу лондонського клубу Scala, в якому виступали The Beatles, а в новітній історії здійснив перехід з формату альтернативного поп-року в ніжне електроакустичне і став одним з унікальних облич нової ери української музики.
У 2014 році Гапочка випускає міні-альбом «Електроакустика» — добірка свіжих полегшених настроїв від ГАПОЧКИ. І у квітні і 2015 року вийшов повноцінний альбом «Лови Мої Слова» — саунд-продюсер майже усього альбому — Олексій Gorchitza, окрім першого треку «ЛМС» — де хімію доповнив Юра Хусточка.
Музичні критики часто порівнюють вокал Гапочки із українською «Крихіткою», російською Земфірою, а в музиці знаходять присмак британських Jessie Ware і James Blake.
«Tik Tu»
Донедавна до складу «Tik Tu» входили двоє учасників — Наталія Багрій (вокал, флейта, синтезатор) та Роман Божко (бас, клавішні та live семплування), а нещодавно до них також долучився відомий тернопільський музикант Лесик Оmodada (ударні). Сьогодні в їх доробку близько двох десятків пісень, щоправда частина їх в процесі запису. Нещодавно музиканти презентували новий сингл під назвою «Маленькі малюсіки».
Їх музика наближена до стилю іndie-pop, synthpop. В одному із своїх інтерв’ю вокалістка Наталія Багрій зізналася, що не вважає себе співачкою, швидше відноситься до голосу «як до інструменту».
Про історію виникнення такої оригінальної назви, Наталя розповіла таке: «…Назву довелось придумувати спонтанно. Коли нас з Романом (тоді наш гурт складався з двох учасників) почали запрошувати на концерти, назви проекту не було. Ми працювали над музичним матеріалом й не задумувалися про це. Друзі запропонували виступити на найближчому концерті, а для цього в анонсі потрібно було вказати назву гурту. Оскільки нас було тільки двоє — назва напросилася сама собою. «Тіk Тu» в перекладі з латинської означає «тільки ти», мовляв, «хто ще буде зі мною грати і слухати мої мотиви».
Довідково:
Наталія Багрій – учасниця відомих тернопільських гуртів «Ті, що падають вгору», «Nameless» та «EchoGardens». Володіє грою на таких інструментах як альт, флейта, синтезатор, перкусія. Окрім гурту «Tik Tu», сьогодні є учасником струнного квартету «МіLady» та артистом Тернопільського обласного симфонічного та камерного оркестру.
Роман Божко – учасник тернопільських гуртів «Ті, що падають вгору», «Nameless», «EchoGardens». Грає на таких інструментах як тромбон, ударні, синтезатори, гітара, банджо, бас-гітара, дудук, перкусія, саксофон-баритон. Окрім участі в «Tik Tu», працює звукорежисером у арт-об’єднанні «Коза».
Олександр Драчук – учасник гуртів «Los Colorados», «EchoGardens», «Кенні». Грає на ударних, бас-гітарі, клавішах, гітарі, перкусії. Окрім участі у «Tik Tu» є засновником та саундпродюсером студії звукозапису «Шпиталь Рекордс».
Це далеко не повний перелік цікавих українських музичних команд, які виступали на Тихій сцені «Бандерштату». Також тут були і «Театр Шарж», «Fram», «Гримить» та багато інших. Вони уже на черзі у плейлісті, як і ще багато українських музичних виконавців, яких нам ще доведеться відкрити. Одне можу сказати з впевненістю: сучасна українська музика жива, різноманітна, цікава та може дивувати! Тож слухаймо хороший, якісний матеріал, ходімо на цікаві фестивалі, тоді, може, не доведеться жалітися на те, що в маршрутках лунає шансон чи російська попса.